Jedną z form kontaktu z pracodawcą jest rozmowa przez telefon. Telefon może służyć do odpowiadania na ogłoszenia prasowe, a także do pozyskania informacji na temat ewentualnych wolnych miejsc pracy.
Jedną z form kontaktu z pracodawcą jest rozmowa przez telefon. Telefon może służyć do odpowiadania na ogłoszenia prasowe, a także do pozyskania informacji na temat ewentualnych wolnych miejsc pracy.
I. Gdy telefonicznie odpowiadasz na ofertę :
1. Rozmawiaj z konkretną osobą (imię i nazwisko, stanowisko)
2. Przedstaw się i powiedz w jakiej sprawie dzwonisz.
3. Krótko zaprezentuj swoje mocne strony (miej pod ręką życiorys — to Twoja "ściągawka")
4. Zainteresuj pracodawcę tak, aby chciał się z tobą spotkać.
5. Zaproponuj przesłanie własnej oferty.
6. Zakończ rozmowę uprzejmie.
7. Podziękuj za uzyskane informacje.
Wspomagaj pamięć i notuj ważne informacje (wcześniej przygotuj kartkę i długopis).
PAMIĘTAJ !
Odpowiadając telefonicznie na ofertę:
- możesz szybko sprawdzić ogłoszenie o wolnym miejscu pracy,
- spytać o ewentualne miejsca pracy w przyszłości jeśli oferta jest już nieaktualna,
- zareklamować siebie.
II. Gdy telefonicznie sprawdzasz możliwość podjęcia pracy:
1. Zbierz wcześniej odpowiednie informacje, wykorzystując sieć swoich kontaktów.
2. Dowiedz się gdzie powstają nowe firmy lub które działające firmy rozwijają się i mogą potrzebować pracowników.
3. Dowiedz się dokąd lub do kogo musisz zatelefonować.
4. Pracodawca nie spodziewa się twojego telefonu, daje ci to szansę przejęcia inicjatywy.
Pamiętaj !
- Przedstaw się i powiedz w jakiej sprawie dzwonisz.
- Powiedz jakie masz kwalifikacje i umiejętności.
- Jakie są twoje mocne strony.
- Postaraj umówić się na spotkanie.
- Zapytaj czy możesz przesłać ofertę.
- Zakończ rozmowę uprzejmie.
- Podziękuj za poświęcony czas.
III. Rozmowa telefoniczna sondująca
1. Przywitaj się i przedstaw.
2. Spytaj o nazwisko dyrektora firmy lub kierownika działu kadr.
3. Nie przedstawiaj celu swojego telefonu sekretarce, recepcjonistce lub telefonistce.
4. Po prostu zapytaj o nazwisko dyrektora i poproś o połączenie.
5. Przywitaj się i przedstaw szefowi firmy.
6. Przedstaw cel swojej rozmowy i podaj podstawowe informacje o swoich kwalifikacjach i zdolnościach.
7. Poproś o spotkanie w celu odbycia rozmowy o wolnych miejscach pracy.
8. Nie pytaj czy jest jakakolwiek praca. To ułatwia pracodawcy odpowiedź negatywną.
9. Najlepszą rzeczą jest po prostu poprosić o możliwość przyjścia i porozmawiania o wolnych miejscach pracy. To stwarza szanse uzyskania pozytywnej odpowiedzi, ponieważ obejmuje również te miejsca, jakie mogą powstać w przyszłości.
10. Postaraj się umówić na spotkanie tak szybko jak to możliwe.
11. Poproś o spotkanie, nawet jeżeli wolne miejsca pracy powstaną w późniejszym terminie.
12. Gdy pracodawca nie ma wolnych miejsc pracy. Nie poddawaj się. Spróbuj poprosić o spotkanie, aby porozmawiać na temat wolnych miejsc, jakie mogą powstać w przyszłości. Jeżeli to zawiedzie, pamiętaj, że pracodawcy często mają mnóstwo informacji o wolnych miejscach pracy w innych firmach swojej branży. Doświadczenie uczy, że warto pytać, czy pracodawcy wiedzą o możliwościach pracy gdziekolwiek indziej. Zanim zakończysz rozmowę zapytaj, kiedy warto byłoby ponownie zadzwonić w sprawie nowych miejsc pracy.Spytaj o zgodę na podanie nazwiska rozmówcy, w rozmowie z innym pracodawcą.
13. Podziękuj osobie, z którą rozmawiałeś za poświęcony ci czas.
IV. 12 rad przydatnych podczas rozmowy telefonicznej
1. Upewnij się, że masz zapisane:
- nazwisko osoby, z którą chcesz rozmawiać,
- nazwę stanowiska pracy, w sprawie którego dzwonisz,
- powody, dla których starasz się o pracę,
- pytania, które mógłbyś zadać w sprawie pracy.
2. Upewnij się, że masz ze sobą ogłoszenie/informację o pracy, długopis i papier.
3. Jeżeli korzystasz z telefonu publicznego, sprawdź stan karty telefonicznej,
a do rozmowy wybierz spokojne miejsce.
4. Starannie wybieraj numery na tarczy lub naciskaj właściwe przyciski, żeby nie pomylić numeru.
5. Mów wyraźnie i uprzejmie.
6. Poproś osobę, z którą chcesz rozmawiać.
7. Przywitaj się, upewnij się, że jest to ta osoba i podaj swoje nazwisko.
8. Wyjaśnij, o jaką pracę się starasz, a kiedy dowiesz się o niej więcej, bądź gotów do odpowiedzi na pytania o sobie.
9. Potwierdzaj, że rozumiesz, co mówi rozmówca - zadawaj pytania, jeśli nie rozumiesz.
10. Zapisuj każdą istotnąinformację podawaną przez rozmówcę (np. miejsce, datę
i czas spotkania).
11. Jeżeli nie słyszysz, o czym rozmówca mówi, nie obawiaj się poprosić
o powtórzenie informacji.
12. Jeżeli przypadkiem połączenie zostanie przerwane ty, jako osoba zainteresowana, powinieneś ponownie zadzwonić.
V. Rozmowa z automatyczną sekretarką
Jeżeli połączysz się z automatem zgłoszeniowym firmy, zostaw następującą wiadomość:
- Dzień dobry.
- Nazywam się...
- Dzwonię w sprawie ...
A. - Zadzwonię ponownie....... (podaj kiedy)
lub:
B. - Proszę o wiadomość pod numer...(podaj swój telefon).