Drukuj

Jedną z form kontaktu z pracodawcą jest rozmowa przez telefon. Telefon może służyć do odpowiadania na ogłoszenia prasowe, a także do pozyskania informacji na temat ewentualnych wolnych miejsc pracy.

Jedną z form kontaktu z pracodawcą jest rozmowa przez telefon. Telefon może służyć do odpowiadania na ogłoszenia prasowe, a także do pozyskania informacji na temat ewentualnych wolnych miejsc pracy.

I.                   Gdy telefonicznie odpowiadasz na ofertę :

 

1.      Rozmawiaj z konkretną osobą (imię i nazwisko, stanowisko)

2.      Przedstaw się i powiedz w jakiej sprawie dzwonisz.

3.      Krótko zaprezentuj swoje mocne strony (miej pod ręką życiorys — to Twoja "ściągawka")

4.      Zainteresuj pracodawcę tak, aby chciał się z tobą spotkać.

5.      Zaproponuj przesłanie własnej oferty.

6.      Zakończ rozmowę uprzejmie.

7.      Podziękuj za uzyskane informacje.

Wspomagaj pamięć i notuj ważne informacje (wcześniej przygotuj kartkę i długopis).

PAMIĘTAJ !

Odpowiadając telefonicznie na ofertę:

 

 

II.                Gdy telefonicznie sprawdzasz możliwość podjęcia pracy:

1.      Zbierz wcześniej odpowiednie informacje, wykorzystując sieć swoich kontaktów.

2.      Dowiedz się gdzie powstają nowe firmy lub które działające firmy rozwijają się i mogą potrzebować pracowników.

3.      Dowiedz się dokąd lub do kogo musisz zatelefonować.

4.      Pracodawca nie spodziewa się twojego telefonu, daje ci to szansę przejęcia inicjatywy.

Pamiętaj !

III.             Rozmowa telefoniczna sondująca

1.      Przywitaj się i przedstaw.

2.      Spytaj o nazwisko dyrektora firmy lub kierownika działu kadr.

3.      Nie przedstawiaj celu swojego telefonu sekretarce, recepcjonistce lub telefonistce.

4.      Po prostu zapytaj o nazwisko dyrektora  i poproś o połączenie.

5.      Przywitaj się i przedstaw szefowi firmy.

6.      Przedstaw cel swojej rozmowy i podaj podstawowe informacje o swoich kwalifikacjach i zdolnościach.

7.      Poproś o spotkanie w celu odbycia rozmowy o wolnych miejscach pracy.

8.      Nie pytaj czy jest jakakolwiek praca. To ułatwia pracodawcy odpowiedź negatywną.

9.      Najlepszą rzeczą jest po prostu poprosić o możliwość przyjścia i porozmawiania o wolnych miejscach pracy. To stwarza szanse uzyskania pozytywnej odpowiedzi, ponieważ obejmuje również te miejsca, jakie mogą powstać w przyszłości.

10.  Postaraj się umówić na spotkanie tak szybko jak to możliwe.

11.  Poproś o spotkanie, nawet jeżeli wolne miejsca pracy powstaną w późniejszym terminie.

12.  Gdy pracodawca nie ma wolnych miejsc pracy. Nie poddawaj się. Spróbuj poprosić o spotkanie, aby porozmawiać na temat wolnych miejsc, jakie mogą powstać w przyszłości. Jeżeli to zawiedzie, pamiętaj, że pracodawcy często mają mnóstwo informacji o wolnych miejscach pracy w innych firmach swojej branży. Doświadczenie uczy, że warto pytać, czy pracodawcy wiedzą o możliwościach pracy gdziekolwiek indziej. Zanim zakończysz rozmowę zapytaj, kiedy warto byłoby ponownie zadzwonić w sprawie nowych miejsc pracy.Spytaj o zgodę na podanie nazwiska rozmówcy, w rozmowie z innym pracodawcą.

13.  Podziękuj osobie, z którą rozmawiałeś za poświęcony ci czas.

IV.              12 rad przydatnych podczas rozmowy telefonicznej

1.         Upewnij się, że masz zapisane:

-           nazwisko osoby, z którą chcesz rozmawiać,

-           nazwę stanowiska pracy, w sprawie którego dzwonisz,

-           powody, dla których starasz się o pracę,

-           pytania, które mógłbyś zadać w sprawie pracy.

2.         Upewnij się, że masz ze sobą ogłoszenie/informację o pracy, długopis i papier.

3.         Jeżeli korzystasz z telefonu publicznego, sprawdź stan karty telefonicznej,
a do rozmowy wybierz spokojne miejsce.

4.         Starannie wybieraj numery na tarczy lub naciskaj właściwe przyciski, żeby nie pomylić numeru.

5.         Mów wyraźnie i uprzejmie.

6.         Poproś osobę, z którą chcesz rozmawiać.

7.         Przywitaj się, upewnij się, że jest to ta osoba i podaj swoje nazwisko.

8.         Wyjaśnij, o jaką pracę się starasz, a kiedy dowiesz się o niej więcej, bądź gotów do odpowiedzi na pytania o sobie.

9.         Potwierdzaj, że rozumiesz, co mówi rozmówca - zadawaj pytania, jeśli nie rozumiesz.

10.     Zapisuj każdą istotnąinformację podawaną przez rozmówcę (np. miejsce, datę
i czas spotkania).

11.     Jeżeli nie słyszysz, o czym rozmówca mówi, nie obawiaj się poprosić
o powtórzenie informacji.

12.     Jeżeli przypadkiem połączenie zostanie przerwane ty, jako osoba zainteresowana, powinieneś ponownie zadzwonić.

V.                 Rozmowa z automatyczną sekretarką

Jeżeli połączysz się z automatem zgłoszeniowym firmy, zostaw następującą wiadomość:

- Dzień dobry.

- Nazywam się...

- Dzwonię w sprawie ...

  A.  - Zadzwonię ponownie....... (podaj kiedy)

  lub:

  B. - Proszę o wiadomość pod numer...(podaj swój telefon).

Odsłony: 940